Druk op ESC om af te sluiten

Peeske route

Het Bergherbos in Montferland is ontzettend populair onder wandelaars, ruiters, en mountainbikers. Voor iedere doelgroep zijn er een heleboel mooie routes door de bossen te vinden. Neem je wat jongere kinderen mee of opa en oma die nog wel goed kunnen doorstappen maar wel moeite hebben met hoogteverschillen? Dan kies je voor de wat kortere en vlakke routes. Echter zijn er ook routes met hoogteverschillen en flinke klimmen voor wat meer uitdaging. Zo ook bij deze Peeske route. Naast de pittige klimmen zijn ook het bos en uitzichten over de glooiende akkers kenmerkend voor deze 7 kilometer lange route die het grootste gedeelte door het Bergherbos gaat. Geen zorgen, je hoeft geen op en top ervaren wandelaar te zijn maar een beetje conditie komt wel van pas?. Het hoogtepunt van de Peeske route is de Hulzenberg, een uitkijktoren van maar liefst 21 meter hoog, gelegen in het dorpje Stokkum met prachtig uitzicht op de omliggende dorpen en zelfs Duitsland!

Aantal kilometers: 7 km

Startpunt: Uitspanning ’t Peeske (Beek, gem. Montferland)
Eindpunt: Uitspanning ’t Peeske (Beek, gem. Montferland)
De route wordt aangegeven met rode pijlen.

Wandelroute

1. Je parkeert de auto op de parkeerplaats tegenover Uitspanning ’t Peeske in Beek en steekt vervolgens de straat over om vanaf het restaurant het Bergherbos in te lopen. De Peeske route gaat nu van start.
  2. Al helemaal aan het begin van de route loop je door het speelnatuur van OERRR. Een leuke natuurspeelplek voor de kids met verschillende klim- en klautertoestellen. In de zomerdag kunnen ze hier lekker met water spelen. Ook is deze speelplek toegankelijk voor mindervaliden. Met een veilige loopbrug kun je met de rolstoel op de motte (burcht) komen en zijn er half verharde holle wegen waar je met de rolstoel goed doorheen komt. Daarnaast kunnen kids hier hutten bouwen en door de tunnels op kinderformaat heen lopen.
  3. Nadat je het speelnatuur van OERRR hebt verlaten, loop je 2 km alsmaar rechtdoor. Aan de rechterzijde geniet je van prachtige akkers en heb je zicht op het dorpje Beek. Daarna loop je steeds dieper het bos in. Mooie hoge bomen waar het zonnetje prachtig doorheen schijnt.
  4. De eerste 2 kilometer zit er alweer op en dan kom je de eerst afslag en daarbij ook gelijk de eerste klim tegen. Er staat eerst nog een bankje waar je eventjes kunt zitten met uitzicht op een weide. Even de beentjes laten rusten voordat je aan de klim begint. Je slaat hier links af om de bult op te klimmen.
    rode pijltjes
  5. Wanneer je boven aan de bult bent gekomen, sla je rechtsaf en maak je weer een daling. Wanneer de daling weer is afgelopen, sla je linksaf om vervolgens de 2e klim te maken. Eenmaal boven aan gekomen bevind je je nu echt diep in het bos en ben je op ongeveer 1/3 van de Peeske route. Hier slaat u weer linksaf.
  6. Daarna pak je weer de afslag naar links en vervolgens komen er 2 afslagen snel achterelkaar, eerst naar rechts en dan meteen weer naar links om een grote klim te maken richting Uitkijktoren de Hulzenberg. Je hoeft geen ervaren wandelaar te zijn maar er wordt wel wat conditie van je gevraagd bij deze klim. Als je boven bent aangekomen dan kan je eerst even uitrusten op het picknickbankje om vervolgens de uitkijktoren zelf te beklimmen. Bovenin de toren heeft u een prachtig uitzicht op de omliggende dorpen en kunt u zelfs kijken tot aan Duitsland!

hulzenberg

7. Nadat je genoten hebt van het prachtige uitzicht op de Hulzenberg is het tijd om weer verder te gaan met de wandelroute. Achter de toren is er een pad dat schuin naar beneden loopt richting de rechterkant. Na dit pad sla je rechtsaf en wanneer je eenmaal weer helemaal beneden bent sla je vervolgens rechtsaf.
  8. Na even verder doorgelopen te hebben, verlaat je het bos voor een klein gedeelte van de route. Hier tref je aan de rechterkant een prachtig uitzicht over het dorpje Stokkum. En wanneer je goed kijkt zie je in de verte zelfs Düffels Möll en ook St. Suitbertuskerk! Deze kerk is gebouwd in het jaar 1915 en past uitstekend in de heuvelachtige omgeving van Stokkum.
    uitzicht op stokkum
  9. Loop rechtdoor op het pad dat je aan de linkerkant op bovenstaande foto ziet en sla vervolgens links af om weer terug het bos in te wandelen. Je bent nu al over de helft van de route en dus op weg terug richting het beginpunt. Hier volg je een mooi lang pad met prachtige bomen aan de zijkant om vervolgens weer dieper het bos in te duiken. Eenmaal dieper in het bos volg je weer netjes alle rode pijlen. Tevens kom je hier ook nog de grenspaal ”Laak” tegen. Dat is een middeleeuwse markegrensweg. Nadat je deze bent gepasseerd ben je bijna aan het einde van de route.

10. Nog net voordat je terug bent bij het beginpunt, Uitspanning ’t Peeske, zie je nog een prachtige partij aan bomen staan. Deze vind je nog net voordat je rechtsaf gaat richting OERRR. Vervolgens loop je weer terug naar de auto bij de parkeerplaats. Op het moment dat wij deze wandeling maakte scheen de zon en begon het net te regenen toen we terug waren bij de auto waardoor we nog een mooie regenboog meepikte ?.